TAAT Technologie Cyfrowe

Pozycjonowanie, czyli jak być wysoko w Google?

Pozycjonowanie to termin używany na określenie zabiegów potrzebnych do tego, aby strona pojawiła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na dane słowa kluczowe. Firm zajmujących się pozycjonowaniem jest w sieci bez liku. Za co w zasadzie biorą pieniądze? Jakież to zabiegi trzeba wykonać, żeby strona pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania?

Na początku trzeba zaznaczyć, że nikt z wyjątkiem właściciela wyszukiwarki nie może zagwarantować określonej pozycji w wynikach wyszukiwania. Reszta to tylko spekulacje i ewentualne rady wynikające bardziej z obserwacji, eksperymentów i doświadczenia niż z konkretnej wiedzy.

Jak działa wyszukiwarka?

Robot wyszukiwarki pobiera zawartość Twojej strony. Analizuje linki w niej zawarte i pobiera zawartość każdej podliknowanej strony. Operacja gromadzenia treści jest powtarzana dla wszystkich powiązanych stron. Wyniki są przechowywane w bazie danych, tzw. indeksie. Stąd moment pojawienia się strony w wynikach wyszukiwania nazywa się zaindeksowaniem.

Celem Google jest zaindeksowanie wszystkich stron dostępnych w internecie. Indeks jest aktualizowany co jakiś czas, co oznacza, że robot Google odwiedza Twoje podstrony od czasu do czasu, rejestrując zmiany.

Indeksowanie polega na pobraniu zawartości strony i ocenie jej zawartości, w kontekście pozostałych stron w indeksie.

Co decyduje o kolejności w Google?

O pozycji w Google decydują algorytmy oceniające stopień powiązania strony z danymi słowami kluczowymi. Zadaniem takiego algorytmu jest określenie w jakim stopniu dana strona spełni oczekiwania internauty poszukującego danej informacji.

PageRank

Jednym z kryteriów pozycji w Google jest tzw. PageRank. Jest to liczba określająca ogólną wartość witryny, wyrażona w skali 0-10. Liczba ta jest określana na podstawie algorytmu stworzonego przez jednego przez współzałożycieli Google - Larrego Page'a (stąd nazwa Page Rank).

PageRank swojej strony możesz sprawdzić tutaj:

Algorytm PageRank nigdy nie został upubliczniony, ale wiadomo, że te czynniki mają znaczący wpływ na wartość PageRank:

Wiek domeny (im starsza, tym lepiej)

Jednym z zabiegów stosowanych przez firmy pozycjonujące, jest odkupienie domeny z dłuższym stażem, znanej już wyszykiwarkom. Jest to zabieg skuteczny w przypadku nowo powstałych firm. Jeśli planujesz biznes w internecie, postaraj się o jak najwcześniejsze zarejestrowanie domeny.

Ilość linków prowadzących do danej strony

Ilość linków prowadzących do danej strony jest niezwykle istotna, bo świadczy o jej popularności. Lecz sama liczba linków o niczym nie świadczy. Bardziej istotne jest to na jakich stronach te linki się pojawiają. Jeden link na stronie powiązanej tematycznie może być bardziej wartościowy niż tysiąc linków na przypadkowych podstronach.

Wykupienie miejsca

Najprostszym, 100% skutecznym sposobem na uzyskanie pierwszej pozycji na liście wyników wyszukiwania jest wykupienie reklam w danej wyszukiwarce, np. Adsense

Wyniki są wyświetlane przed wszystkimi innymi, ale są też minusy:

Spam wyszukiwarkowy

Spam wyszukiwarkowy to rezultat chęci zaistnienia w wynikach wyszukiwania za wszelką cenę. Sieć jest tak skonstruowana, że w wielu miejscach można umieścić linki do swojej strony, np.

Taka praca jest zwykle bardzo żmudna, dlatego wykonują ją zwykle specjalnie przygotowane programy, które generują treść, wchodzą na (często przypadkowe) witryny i zostawiają na nich linki zwrotne, w otoczeniu treści ze słowami kluczowymi.

Czasami się przeprowadzić taką akcję, jak Google Bomb, kiedy to udało się sprawić, że na słowo „kretyn” pierwszym wynikiem była strona pewnego bardzo opalonego Andrzeja, ale są to przypadki sporadyczne.

Z reguły efekt wszystkich nieuczciwych technik pozycjonowania takich jak np. cloaking czy upychanie słów kluczowych, jeśli czasem nawet skuteczny doraźnie, na dłuższą metę nigdy się nie opłaca, bo nigdy nie jest długotrwały.

Optymalizacja pod wyszukiwarki

Pod tym hasłem kryją się zwykle dwie rzeczy:

Wykonanie strony w technologii umożliwiającej wyszukiwarce przetworzenie treści strony

Program oceniający zawartość strony jest jak niewidomy. Tego, czego nie jest w stanie bezpośrednio doświadczyć, nie bierze w ogóle pod uwagę. Np. jeśli obrazek nie ma alternatywnego opisu, w przeciwieństwie do zwykłego użytkownika, dla robota nie ma żadnej wartości.

Strona złożona w najpiękniejszych obrazków nie zawierających opisu tekstowego jest praktycznie bezwartościowa. Strony wykonane w technologii Flash, choć bardzo atrakcyjne dla oka, są bardzo trudne do przetworzenia przez maszyny.

Z technicznego punktu widzenia, optymalizacja pod wyszukiwarki jest sprowadzeniem strony do wersji tekstowej. W idealnym przypadku, oprócz dostarczenia informacji w postaci tekstowej, trzeba robotowi także powiedzieć, jakie znaczenie semantyczne ma dany fragment strony (która część jest nagłówkiem, która cytatem, która odnośnikiem, jakie są ich wzajemne relacje itd.)

Za strukturę semantyczną strony odpowiada HTML, który w gruncie rzeczy jest tekstem „wzbogaconym” o semantyczne metainformacje.

Sam suchy tekst sensu stricto nie jest dla użytkownika ani atrakcyjny pod względem wizualnym, ani łatwy w odbiorze. Za podniesienie stopnia użyteczności strony odpowiedzialne są Kaskadowe Arkusze Stylów. Są to zestawy atrybutów, takich jak kolor, wielkość, pozycja na ekranie przypisywane kolejno każdemu elementowi strony (lub grupie elementów za jednym razem). Jak to działa w praktyce, można zobaczyć na tym filmie:

Dostosowanie treści strony, do tego co algorytm oceniający może uznać za wartościowe

Sprawą oczywistą jest, że słowa kluczowe, na które strona ma być znaleziona muszą się pojawiać w treści strony (jako tekst, który można skopiować). Ale równie istotne jest to, w którym miejscu strony mają się znaleźć, w jakim sąsiedztwie, jak często, jak mają zostać powiązane z pozostałą treścią witryny.

W tym przypadku potrzebne jest sporo doświadczenia, obserwacje rezultatów każdej zmiany.

Wartościowa treść

Wszystkie nieuczciwe techniki pozycjonowania mają jedną podstawową wadę: krótkie nogi. Nawet jeśli na początku przyniosą oczekiwany rezultat, ostatecznie strona na nich traci.

Sprawdzoną i skuteczną formą na pozycjonowanie, jest dostarczenie rzetelnej, interesującej z punktu widzenia użytkownika treści:

Oczywista sprawa: powyższe rzeczy są skuteczne wtedy, gdy strona jest dostępna dla robotów wyszukiwarek, kiedy technologia jej wykonania umożliwia ułatwia robotowi jej dalsze przetwarzanie (zamieniłem słowo umożliwia na ułatwia, dlatego, że samo umożliwienie robotowi przetwarzania strony może nie wystarczyć, aby ją „polubił”. Warto się postarać o to, żeby robotowi robotę ułatwić).

Autorytet

Autorytet, to jest to, czego potrzebujesz. Musisz mieć autorytet w danej dziedzinie, żeby być lepszym niż konkurencja. Postaw się w roli Google. Im zależy na posortowaniu stron według autorytetu w danej dziedzinie np. w dziedzinie położne w pszczynie.

Jak zdobyć autorytet? Ha! To już Twój pomysł na biznes!

Wymień trzy dobre strony, które lubisz, które uważasz za dobre i wartościowe.

Jakie mają wspólne cechy?

Kilka rad:

Podsumowanie

Reasumując, aby być wysoko w Google, możesz:

Tyle o pozycjonowaniu. W wolnym czasie, jeśli czujesz się na siłach możesz spróbować samemu, lub zlecić komuś, kto ma sporo doświadczenia w tej materii.